Såld recenserad av Ottilia von Reviczky

I den här självbiografin skriven av Natasja och Vera Efron får vi följa en ung flicka och hennes kamp för frihet. Natasja som är bokens författare är även huvudperson och berättare. Som sjuttonåring flyttar hon till Sankt Petersburg, men hennes förhoppningar om att komma in på högskolan slutar i kras och hennes liv tar en negativ vändning. Under bokens gång får man följa Natasja, som från början levt ett tryggt och förhållandevis bra liv tillsammans med sin mormor och mamma i Ryska Trudoljubovka, till att hon blir ett offer för trafficking. Hon ägs av hallickar som misshandlar, våldtar och säljer henne för att själva tjäna pengar.

Boken är skriven i både dåtid och nutid. Den är skriven som en självbiografi, som tidvis även speglar skribentens psykologs åsikter i jag-form. Det var mycket bra då man följde en huvudkaraktärs resa under större delen av boken, berättelsen kändes mer personlig och blev mer begriplig då.

Den här boken är en sann historia som handlar om prostitution i de allra grövsta formerna, unga tjejer och mycket våld inblandat. Jag får känslan av att författaren vill dela med sig av sin hjärtskärande berättelse till oss omedvetna, så att folk kan öppna ögonen och börja agera för att göra en förändring. Det behövs. Jag tror även att boken är avsedd för de som har blivit eller blir utsatta för sådant som Natasja blivit utsatt för eller liknande. Trafficking och människohandel för sexuella ändamål är dessvärre ingen liten företeelse som sker långt borta. Bara i Sverige drabbas mellan 400 och 600 kvinnor och barn varje år. Genom att läsa den här boken blir man mer medveten om hur de unga prostituerade flickorna verkligen har det. Boken är välskriven, trots att det talas mycket vardagligt språk och känslor uttrycks med hjälp av starka åsikter och svordomar.

Jag är väldigt kräsen när det kommer till böcker och det är inte många som faller mig i smaken. Den här boken däremot läste jag ut på bara några dagar. När jag väl hade börjat läsa boken hade jag svårt att lägga ifrån mig den. Eftersom den från första sidan var väldigt händelserik och gripande så kunde jag inte avstå från att läsa mer. Jag rekommenderar den här boken till alla bokläsare världen över. Främst till lite äldre ungdomar och vuxna då det kan förekomma grova svordomar och obehagliga scener som inte yngre barn och ungdomar bör ta del av.  Då det är en helt sann historia som berättas från den utsattas perspektiv blir den mer fängslande och rörande att läsa. Boken väcker många tankar. Jag gillar den här boken starkt och skulle utan tvekan läsa den igen om några år. Det är en otrolig berättelse som verkligen är värd att läsas!